lauantai 2. lokakuuta 2010

harrastuksia ja tekemistä piisaa

Kaveri kävi kylässä. Meillä oli vain 20 minuuttia aikaa, kun piti jo jatkaa matkaa. Ei se riittänyt läheskään kaikkien asunnossani olevien juttujen näkemiseen ja niistä kertomiseen.

Minulla on tapana lainata kirjastosta lähes kaikki kirjat aina siitä asiasta, josta sillä hetkellä olen kiinnostunut tai jota harrastan. Neuropsykologisessa kuntoutuksessa, jossa käyn edelleen, on käyty läpi mm. organisointiin, suunnitteluun ja ajanhallintaan liittyviä asioita, joten olen lainannut sitä käsitteleviä kirjoja. Niitä en jaksa kannesta kanteen lukea, mutta selailen ja sitten otan sieltä täältä jotain vinkkejä omakseni. Kerralla valmista – kirjassa oli mielestäni hieno riippukansiojärjestelmä. Se on minun mielestäni tosi käytännöllinen. Tosin edelleen meinaa paperit jäädä vain pöydälle kasoihin, vaikka yritän kyllä muistaa laittaa ne heti paikalleen. Lisäksi kerroin kirjan vinkistä, että kaikki paperit voisi järjestellä ja laittaa omaan kansioonsa. Esittelin kaverilleni noita järjestelmiä ja myös niitä yli 30 kirjaa, jotka minulla on parhaillaan lainassa.


Mentiin toiseen huoneeseen. Siellä on toiseksi uusimpaan harrastukseeni liittyviä tarvikkeita todella paljon. Hunajapurkeissa oli lasin- ja posliininpalasia ja niitä purkkeja on pöydällä noin 50. Olen lajitellut palaset paitsi värin, myös koon mukaan. Olen yhden vaatekaapeistani väsännyt tiheähyllyiseksi ”sirpalekaapiksi”. Siellä purkkeja on lisää hyllykaupalla. Hyllyjen väli on vain noin 15 senttiä. Lisäksi hyllyt voi vetää ulos, jolloin purkkeihin näkee helposti. Ja ettei hyllyt kippaa, kun niitä vetää ulos, minun piti väsätä systeemit siihenkin.

Parvekkeella näytin sihtisarjaa, jonka olen myös itse väsännyt. Ensin rikon pienemmiksi ne lasit ja posliinit. Sitten kaadan ne ämpäriin, jossa sihtisarja on ja näin tapahtuu kätevästi ensimmäinen lajittelu. Parvekkeella on myös tässä työssä tarvittavia seinälaattoja, joita haen lähellä olevan rautakaupan romuläjästä. Ne ovat kierrätyskeskuksesta löytämässäni hyllykössä lajiteltuna värin mukaan. Ja vielä parvekkeella on kolmanteen harrastukseeni liittyvää tarvikkeistoa. Ne pitää itse koota ja rakentaa tarpeeseen sopivaksi ja joskus ne tarvitsevat myös maalin pintaansa.

Keittiössä hieman haljenneita ja lohjenneita astioita oli sitten muutama pahvilaatikollinen lisää väreittäin lajiteltuna. Olohuoneessa tuli vastaan uusimman innostukseni töitä; savitöitä, joita olen keramiikkakurssilla tehnyt. Lisäksi seinälläni on iso ryijy, jonka olen tehnyt jo vuosia sitten. Muutama pienempi ryijy ja muita lankatöitä on makuuhuoneessa. Itse virkkaamani olohuoneen paneeliverhot hämmästyttivät myös vierastani. Avotakassa oli joskus kuva sen tapaisesta verhosta. Kokeilin eri tekniikoita kutoen ja virkaten. Lopuksi totesin, että virkkaustekniikka nimeltään salomoninsolmu oli hauskimman näköinen. Väsäsin sitten myös puukehykset niihin paneeliverhoihin.

Lopuksi vilkaistiin kylpyhuoneeseen, jossa on ihan itse suunnittelemani valaistus. Kylpyhuoneremontin aikana sen kattoa laskettiin noin 15 senttiä ja se paneloitiin. Pyynnöstäni remonttimies jätti paneloinnin keskelle ison aukon, jonka alle laitettiin loisteputki ja aukkoon sijoitin plexilevyn. Lisäksi tein plexiin kuviointia. Miten ihmeessä se kuviointi olisi hienon näköinen valon läpi? Sitä mietinkin silloin jonkun aikaa, kunnes vihdoin sen keksin. Lopputulos on kyllä todella yksilöllinen.

Sitten meillä tuli jo kiire lähteä…

Tuli vaan mieleen, että pitäisiköhän minun ihan vakavissani alkaa soveltaa niiden kirjojen vinkkejä? Niitä vinkkejä, jotka koskevat organisointia, suunnittelua ja ajanhallintaa…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti